Strandvägen 29-33

Fredrik Bünsow utlät en arkitekturtävling 1896 till huset som han skulle bygga på Strandvägen 29-33. Han ville ha ett hus inspirerat av den tyska och italienska renässansen men vinnaren hade helt andra planer för F. Bünsows hus. Arkitekten Isak Gustaf Clason ritade ett hus med inspiration av Loireslottens franska renässans. Det finns två osymmetriska hörntorn och hela huset skulle vara byggt av äkta naturmaterial. Bünsows önskemål om ett inte allt för dyrt hus dog med denna ritning.

Fasaden sträcker sig över hela kvarteret och grunden är gjord av granit. En sockel av kalksten vilar över grunden och själva huset är byggt i Börringetegel vilket var väldigt exklusivt på den tiden. Teglet är gjort i rutmönster med rött och svart tegel med detaljer kring fönster och balkonger i kalksten. Balkongerna på huset har ett smide som är unikt för sin tid. Stängerna är smidda som blomstjälkar med blad på båda sidorna. I. G. Clason var en av de första som förde in den nya trenden med asymmetri i Svergie. Det gör att husets balkonger och fönstergrupper är placerade på olika avstånd från mitten av huset och hörntornen har olika vinklar och storlekar. Asymmetrin är väl dold i arkitekturen och inget man märker om man bara strosar förbi på Strandvägen.

Istället för att ha en fasad på huset som var som ett skydd mot livet utanför så gjorde I. G. Clason en fasad som präglade det som fanns inuti. Man kunde se vart de viktiga rummen låg redan utanför huset. Salonger hade till exempel fönstergrupper som satt ihop och ibland även balkonger.

Det fanns 3 hyreslägenheter i huset och därmed 3 ingångar. Det fanns både hiss och elektricitet i huset direkt när det byggdes vilket var både påkostat och modernt. Alla portar har dekorativa uthuggna mönster och över huvudporten är Fredriks och Allonas (hans fru) ansikten uthuggna. Det finns även flera andra symboler och figurer som utsmyckar fasaden vid ingångarna. Till detta verk fick Clason inspiration av gotiken som präglade den tidiga delen av den franska renässansen. Det passar även väldigt bra in med det nya arkitekturmodet som kom till Sverige i slutet på 1800-talet, nationalromantiken. Även fast Clason tittade bakåt i tiden så byggde han en av Stockholms modernaste bostäder. 1888 stod huset färdigt och dess första hyresgäster anlände.

Källor:
Stockholms Stadsmuseums faktarum
"Den moderna stadens födelse" av Eva Eriksson
"Stockholms fasader" av Hans Hammarskiöld, Anita Theorell, Per Wästberg
"Ladugårdslandet med tyskbagarbergen blir Östermalm" av Raul F. Boström
"Strandvägen" av Carl Olov Sommar

Strandvägen 29-33 / Det Bünsowska huset

Byggår: 1886-1888

Arkitekt: I. G. Clason

Byggherre: F. Bünsow

Byggmästare: F. Bünsow

Intressanta personer i huset:
Fredrik Bünsow

Läs om fler fastigheter på Strandvägen

Strandvägen 23-27

Strandvägen 23-27/Ädelman Större 7-8 var det första huset som byggdes på Strandvägen år 1880. Hela kvarteret Ädelman Större köptes upp av arkitekten Oskar Erikson tillsammans med byggfirman Johansson & Hammarlund. Fasaden mellan de olika husen byggdes ihop vilket gjorde att kvarteret såg ut som ett mindre slott med en betoning på mittpartiet och barocka hörntorn på båda sidorna.

Strandvägen 37

Strandvägen 37/Sergeanten 8 sitter ihop med Strandvägen 35Strandvägen 39 och Strandvägen 41. Strandvägen 37 var det hus som byggdes först av dem år 1989-91. Eftersom husen sitter ihop så har de även valt att använda samma material och design i exteriören. Arkitekten som fick denna stora uppgift var J. Laurentz. Byggmästare och byggherre för huset var J. Ahlström. 

Strandvägen 39

Strandvägen 39/Sergeanten 7 har en fasad som sitter ihop med Strandvägen 35Strandvägen 37 och Strandvägen 41. Man valde därför att den yttre delen på alla husen skulle se likadana ut för att få en stilren samhörighet i kvarteret. Arkitekten bakom husen är J. Laurentz och byggherre för detta hus är Isak Hirsch. I.